Covid: Ezrek vettek részt az ortodox rabbi izraeli temetésén
Kommentár nélkül: 2021.01.31. Jeruzsálem

(Fotó: MENAHEM KAHANA/AFP)

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-55879745
Hányszor hazudott Donald Trump? Jól tette?
Legalább 9000 alkalommal hazudott az USA elnöke, állítja Daniel Dale a CNN szerint.

"...The lying sometimes continued until I had gone to sleep. Every time I felt like I had caught up, Trump would lie about something new -- while still keeping many of the old lies in regular rotation. When I started tweeting fact checks of Trump's rally claims moments after he made them, admirers viewed this as a kind of magic trick. In truth, it was pretty easy. The President kept saying the same false stuff over and over.
It was, in sum, a lot. In September 2020, I had to abandon my effort to produce a comprehensive count of the false claims: Trump was doing so much lying during the campaign that I physically could not keep up. By then, I'd tallied about 9,000 false claims since September 2016."
Veszélyben a kiskorú gyerekek?
"A Covid okozta korlátozások és bezárások nemcsak a felnőttek, de a legfiatalabb gyerekek szokásait is megváltoztatta. Egy friss felmérés szerint az 1-3 osztályos gyerekek 50 százaléka gyakrabban használja az internetet, mint a Covid járvány előtt. Az elmúlt hónapok rámutattak a gyerekek online biztonságának és az elektronikus eszközök megfelelő használatának kihívásaira: a kiberfenyegetésekkel járó kockázatokat a szülők akár 80 százaléka is felismeri, mégis kevesen, csupán 40 százalékuk lép fel gyerekeik védelme érdekében.
A Sophos kiberbiztonsági cég felmérése alapján a gyerekek többsége (65%) egyedül, szülői felügyelet nélkül használja az internetet, csupán 35 százalék mellett ül felnőtt. 39% saját géppel rendelkezik, 58% a szülőjét, 3% valaki másét (testvér, barát) veszi igénybe. A felmérés egyik legérdekesebb, még ha nem is meglepő eredménye az, hogy a gyerekek alig 6% -a használja az internetet ritkábban, mint a világjárvány előtt, és 44% -a olyan gyakran, mint korábban. A fele gyakrabban van online a Covid alatt. Ez a mutató alacsonyabb, mint szomszédjainknál: Lengyelországban 67%, Csehországban 52% ül többet gép előtt a járvány óta.
Míg az elektronikus média rendkívüli lehetőségeket kínál az emberi fejlődés számára, kockázatokkal is jár. Az Amerikai Gyermekgyógyászati Társaság jelezte, hogy az 5-9 éves gyermekek képernyő-időnek (összesen: TV, számítógép, konzol, telefon) való kitettségének legfeljebb napi 1-2 óra értékes tartalomnak kell lennie, a kognitív képességekhez igazítva. A pszichológusok és az oktatók egyetértenek ezekkel az irányelvekkel. A médiával való korlátlan és ellenőrizetlen érintkezés hatásainak vizsgálata számos kedvezőtlen következményt mutat a fejlődésre, például alvászavarok, figyelemzavar, hiperaktivitás, viselkedési rendellenességek - jelzi Dr. Iwona Sikorska a Jagelló Egyetem Alkalmazott Pszichológiai Intézetétől."
A-Híd Zrt. - Megújulhat a Lánchíd
"Budapest, 2021. január 18. – Eredményesen lezárult a Lánchíd felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás, az A-Híd Zrt. újíthatja fel nettó 18,8 milliárd forintért Magyarország egyik legfontosabb kulturális örökségét és szimbólumát. A Fővárosi Önkormányzat a kormányzati megszorító intézkedések ellenére is előteremtette az eljárás eredményessé nyilvánításához szükséges további bruttó 3,5 milliárd forintot, így már csak a Magyar Kormány által ígért, de mind a mai napig meg nem kötött támogatási szerződés hiányzik, amely lehetővé tenné a felújítás megkezdését.
A két végleges ajánlatot benyújtó szereplő, az A-Híd Zrt. és a Strabag Általános Építő Kft. minden szükséges igazolást beadott, így ajánlataik érvényessé nyilvánítását, a szerződés teljesítésére való alkalmasságuk megállapítását, valamint az A-Híd Zrt. nyertessé nyilvánítását javasolta a Bíráló Bizottság, amely javaslatot a BKK Igazgatósága a mai ülésén elfogadott. A döntést lehetővé tette, hogy a Fővárosi Közgyűlés mai ülésén módosította a híd felújításáról szóló engedélyokiratot, illetve a főváros és a BKK között fennálló Megvalósítási Megállapodást, ez utóbbi döntésével biztosítva a még hiányzó fedezetet. A híd felújítása bruttó 26,75 milliárd forintból valósulhat meg. A bruttó ár a nyertes nettó ajánlati ár mellett az ilyenkor kötelező 10 százalékos tartalékkeretet, a jogszabályok által előírt műszaki ellenőri, valamint egyéb költségeket (hatósági díjak, független labor, szakértői díjak) és az ÁFÁ-t is tartalmazza.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. október 15-ei ülésén megerősítette, hogy támogatja a 6 Mrd Ft támogatási keretösszeg Széchenyi lánchídra való felhasználását, egyúttal felkérte a Kormányt azon intézkedések megtételére, amelyek biztosítják a fővárosi források felhasználását követő támogatás kifizetését a kivitelező vállalkozói szerződés utolsó szakaszának teljesítéséhez. A munkálatok elkezdése tehát a kormány tavaly februárban tett ígéretének betartásától függ, azonban a Fővárosi Önkormányzat elkötelezett a híd felújításában, ezért mai döntésével abban az esetben is biztosítja a felújításhoz szükséges teljes fedezetet, ha a támogatási szerződés aláírása elhúzódna.
A szerződéskötésre az eredményhirdetést követően – figyelembe véve a Kbt. moratóriumra vonatkozó előírásait is – legkorábban 2021. január végén kerülhet sor. Ennek megfelelően a munkaterület átadása, vagyis a felújítási munkálatok elkezdése 2021. február végén, míg a műszaki átadás-átvételi eljárás, a munkálatok befejezése 2023 őszére történhet meg. A felújítás során a híd 18 hónapig a forgalom elől teljesen elzárt munkaterület lesz, a nyertes ajánlattevő által elkészített és a mérnök részéről munkakezdés előtt jóváhagyott ütemterv alapján. A forgalomzárás részleteiről folyamatosan tájékoztatást adunk."
Budapesti Közlekedési Központ
https://bkk.hu/hirek/2021/01/lezarult-a-lancid-felujitasi-folyamatanak-ujabb-szakasza.6154/
Szuper traktor
A „Good Design” díj nemcsak a merőben új formákat és megjelenést méltatja, de figyelembe veszi a mögéje szánt műszaki innovációkat is, mint például a hibrid vagy elektromos meghajtásokat s nem utolsósorban a funkcionalitást. Hiába megragadó küllem, az nem mehet a minőségi munkavégzés rovására.
Díjátadás 70. alkalommal
A „Good Design” díjat 1950-ben alapították, három vezető amerikai formatervező, név szerint Eero Saarinen, Charles és Ray Eames, amelyet a Chicagói Athenaeum Építészeti és Formatervezési Múzeumnál terjesztettek elő. Ez a legrégebbi és a legszélesebb körben elismert díj ebben a kategóriában.
A 2020-as évben minden korábbit meghaladó mennyiségű, 900 pályamű érkezett a világ 48 országából és az ipar szinte minden területéről. Az elbírálások a járványhelyzet miatt szintén a világhálóra költöztek, online zajlottak a szavazások novemberben. Végül a Steyr koncepciója maradt az egyetlen a mezőgazdasági traktorok mezőnyében.
https://www.agroinform.hu/gepeszet/traktor-steyr-mezogazdasagi-gep-dij-47159-001?utm_source=hirlista&utm_medium=cpc&utm_campaign=HIRpromo&utm_content=47159
AJJAJ! NAGY A BAJ!



2020-2021

A névtelenek
Hegyi András írása
Vannak ilyenek? Vannak. Onnan tudom, hogy magam is az voltam mindig, és vagyok ma is, de ma már minden skrupulózus nélkül. A bibliai történetekben Ábrahámtól Mózesen, Illésen az apostolokon át sok példaképet néven nevez az Írás, többnyire a velük kapcsolatos eseményekkel együtt. Mózes ott volt népe tengelyében, de a szabadítás nem csak róla szólt, hanem Izráel egész népéről. Pál apostol azt írja, hogy az Egyiptomból való kivonulás után mindnyájan ittak a lelki kősziklából, aki a Krisztus volt (1Kor 10:1-12). Igaz, sokan lázadtak, de azért nem mindenki. Illés idejében is meghagyott Isten hétezer embert, akik nem hajtottak térdet a Baálnak. Nehémiás idejében a bűnbánati istentiszteleten is ott volt az egész város. Az Úr Jézus is tanította az egész sokaságot, sőt ha kellett a betegeiket is meggyógyította (Mk 6:53-56). A tanítványok közül is többnek a nevén kívül egyebet se tudunk. De említésre kerül még százhúsz is, akik közül Mátyást apostollá választották Júdás helyett. Pál apostol megemlít több mint ötszázat, akikkel Jézus találkozott feltámadása után (1Kor 15:3-11). Pünkösdkor megtért háromezer lélek (Apcs 2:41), ezek közül egyetlen nevet se jegyeztek fel. Akkor nekik nem is volt nevük? Vagy csak mi nem ismerjük?
Mi általában Mózes, Illés meg Pál apostol szemszögéből szoktuk olvasni a bibliai történeteket, de nem mindenki Mózes, Illés meg Pál apostol. Ők mindenkinek példaképek, de nem mindenki példakép. Komikus is lenne, ha egy nem Mózes - Mózes akarna lenni. Vagy még inkább tragikus. De akkor mi van a névtelenekkel, a kisemberekkel? Hiszen mégiscsak ők vannak többen, és mintha a nagyokat is az ő érdekükben hívta volna el Isten.
Vegyünk egy példát: négyszázharminc évig volt Izráel Egyiptomban (2Móz 12:40-41). Ők Egyiptomban születtek, ahol háromszor arattak egy évben, és nekik még a kaszát se kell megfogniuk, mert juhpásztorok voltak. A juhpásztor heverészik a fa alatt, és megvédi a nyájat, ha kell. Aztán egyszerre megváltozott minden. Jött egy új fáraó, aki kemény munkára fogta őket, amihez nem voltak hozzászokva és hozzáedződve. Sarat kellett taposniuk és vályogot vetni, ráadásul egyre rosszabb körülmények között. Amikor szalmát se kaptak, ki tudja hova kellett elmenni érte? Mert ha nem teljesül a norma, csattant az ostor a hátukon. Még ha teljesítették is, akkor se dicséretet kaptak, hanem valami rossz szellemtől indítva a fáraó szerelmük gyümölcsétől, a fiaiktól is gyilkos módon szakította el őket.
Aztán jött Mózes az Isten embere az Isten ígéretével, de ettől csak rosszabbra fordult minden. Jött Mózes azzal az Isteni ígérettel, hogy készüljenek, mert a szolgaságnak hamar vége lesz. Legyünk őszinték, - a hithősöket kivéve, ha voltak egyáltalán ilynek – hitték is, meg nem is. Ha hitték volna, se sokra mentek volna vele. Hogy eddig mért nem oldódtak föl a népek között? Értik is, meg nem is. Hogy a pusztában megjelent az Isten? Mi változott ettől, akkor is, ha róluk van szó? Jó, hogy nem nekik kell a fáraó elé járulniuk, mert nem tudnák, hogy mit kell mondaniuk. Egyszer ugyan bejutottak, de csak siránkozni tudtak. Mi jó van abban, hogy Izráel ősatya utódjaként éppen ők az Isten népe? Mi hasznuk belőle?
Aztán elkezdődött mégiscsak valami. Ugyan nem értenek belőle szinte semmit. Körülöttük csapások, sötétség, vér, békák, szúnyogok, és láss csodát, ők egyszercsak kimaradtak belőle. Fogalmuk se volt, mi történik velük, meg a többiekkel? De ez már kicsit tetszhetett nekik. De mi lesz a vége? Még Mózes se tudta pontosan. Csak egyedül az Isten. Hinni kéne benne, de még Mózesnek se volt könnyű, nekik pedig végképp nem.
Aztán a végén mégis megtörténik a csoda: kikergetik őket Egyiptomból, sőt nem üres kézzel. Az egyiptomi rossz lelkiismeret jóvá akart tenni valamit. Eddig az egyiptomiak nézték, hogy mi van ezekkel a zsidókkal, hogy állandóan verik őket? Most meg a zsidók nézték, mi van ezekkel az egyiptomiakkal, leveri a termésüket a jégeső! Ami megmaradt, azt megeszi a szöcske. Eddig nem jégeső, még eső se igen volt, mert a Nílus táplálta Egyiptomot. Aztán végén amikor mindenki gyászolt, még a fáraó is, kikergették őket. Valamit jóvá kellett tenni, hát vigyék azokat a kincseket, amikkel úgyse tudnak kezdeni semmit. (Majd jó lesz egy borjút önteni belőle.) Mentek, de egyszercsak előttük a tenger. A fáraó meggondolta magát, nem először. Csakhogy neki fegyverei voltak. Nekik pedig csak az Istenük. Aztán mégis megnyílt a tenger. Mehettek száraz lábbal, és hol az ellenség? Van? Nincs! - Dehogy nincs, ott bent van a tenger mélyén! Ők pedig szabadok. Előttük az élet. Nem kell többé sarat taposni. Gyerekeiket nem bánthatja senki. Meg őket se, mert nappal fölöttük a felhő, éjjel meg a tűzláng!
Aztán megjelent Isten a Sinai hegyen. Most mi lesz? Hol van most Mózes? Kérdezik újra és újra. Ki ez a Mózes egyáltalán? És ki az atyák Istene? Zengett, villámlott a hegy, rettegtek is meg kíváncsiak is lettek. Ilyet még sose láttak. Fölszaladtak volna, hogy (megfogdossák az Istent), - ami aztán később állandó kísértésük lett. De nem tehették, mert lenyilazták volna őket. Meg nem is tudtak, mert földbe gyökerezett a lábuk, és csak bámultak. Félig értették az egészet, vagy addig se. Mi az a szövetség? És mire mennek vele? És ki az a Jahwe Isten? Mit akar velük tulajdonképpen? Mért éppen velük, és mért nem másokkal? Mi következik majd ebből nekik? Még nem tudták, hogy a megkötött szövetség örökre érvényben marad.
Aztán mentek, mentek napról-napra a pusztában. Sütött a Nap rájuk, éjszakára meg hideget lehelt a Hold. Éheztek, de mannát ettek. Szomjasak voltak, de a sziklából is víz fakadt. Csak amikor már a gyerekek félig holtan lógtak az anyák karján, az öregek majd összeestek. Mert csak menni és menni kellett! Ez lenne az a nagy szabadulás? Egy falat hús sincs, a puszta terméketlen. Igaz, a hajnali harmattal megjön a betevő minden nap. Ruhájuk sem kopott. És nem lehetett őket bántani, mert az Úr szárnya felettük lebegett (5Móz 32:1-12). Lassan eligazodtak a törzsek, és ékes rendben vonultak (4Móz 1:43-2:44). Mert Jahwe terelgette őket.
Aztán Mózes időnként eltűnt a táborból. Még negyven napra is. Nem három, hanem negyven napra. És ő egy kicsit többet tudott, mint más. Amiért persze szidni lehetett, és ha végképp minden összezavarodott számítani is rá. Most mit csináljanak? Aranyborjút. Ha már szabadok és tényleg azt csinálhatnak, amit akarnak. De nem! Mert Istenük elkezdi tanítani őket: törvénnyel, Mózes szájával, ítéletes és kegyelmes tettekkel, harcokkal és győzelmekkel, bukásokkal és talpra állásokkal. Majd mindig panaszkodtak, kígyók marták őket, de a rézkígyóra föltekinthettek, és meggyógyultak. Később majd sokan így tekintenek föl a Názáreti Jézus keresztjére (Jn 3:14).
Lassan, lassan sokmindent megértnek abból, hogy mit jelent Isten népének lenni. És az Isten mindig türelmes és irgalmas volt hozzájuk. Ha végképp elromlott volna minden, történt velük valami váratlan, valami rendkívüli, de mindig a javukra. A végén megtanultak imádkozni és énekelni. Zsoltárok születtek az ajkukon. Hajlékot készítettek Felségesnek (2Móz 25.-31. fejezetei). Tanulgatták megkülönböztetni a jót a rossztól (5Móz 30:15). Később úgy emlékeztek az egészre, mint a mátkaságuk első szeretetére (Jer 2:2). Nem egy nap alatt születik a szent. A szent nép se. Isten tudja ezt, és nem csupán türelmes, hanem bölcs és irgalmas is.
Nem érezzük mi kései utódok, hogy sűrítve ugyan, de benne van Izráel népének hosszú és az egyháznak kétezer éves története? Ha jól megy: gyűlik a tekintély, a pompa meg az arany. Ha rosszul: akkor pedig böjtölünk, imádkozunk. És mégiscsak minden ezekért a kisemberekért történik. Igaz, nem a fejünk fölött, hanem velünk, sőt bennünk. A csodák, a próbák, a panasz, és az új meg újabb szabadítások. Minden érettünk. Mindent számunkra készít az Isten. Nem kérdez, hanem teszi a dolgát. Megérteni pedig mindig csak utólag tudjuk. A „Ne lopj!”, a „Ne paráználkodj!”, meg hogy ne legyen más istened, mert Jahwe Isten egyedül is elég. Sőt egyedül csak Ő (62. Zsoltár)! Mindig neki van igaza. Élim pálmái alatt kicsit megpihenhetünk, de aztán föl kellett állni, és továbbmenni, mert nem ott van a Kánaán. Pedig itt források is vannak, pihenhetünk gondtalanul, mert hullik a manna.
Ne mondjuk, hogy ez a régi történet csak Ószövetség, - mert nem az, hanem örök Ige. Csak legfeljebb mi nem értjük. Ne mondjuk azt se, hogy Krisztusban az Ószövetség megdőlt, mert Ő nem így tudta. Gondoljunk csak mi keresztények a Római meg a többi Újszövetségi levére (Rm 9.-11.f., 1Pét 1:3-12). Semmivel nem vagyunk különbek. De semmivel sem kisebb Isten gondviselése felénk. Mi se tudunk semmit az előttünk lévő bejárandó útról. Igaz, Jézus nekünk azt mondta, hogy Ő az út. De Ő az igazságot is hozzátette, amit mi többnyire jobban tudunk. Meg hát az életet nem egyszerűen élni, hanem élvezni is akarjuk. Eközben körülöttünk Bábelt építenek. Miközben mi se nagyon tudjuk, hogy mit hoz a holnap?
Aztán ha hívők is vagyunk, az Isten népe, mégis olykor egymással is hajba kapunk. Vagyont gyűjtünk, mert csak az növeli a biztonságérzetünket. Ha hisznek nekünk, ez növeli a tekintélyünket, de egyből el is bízzuk magunkat. Aztán ha baj van, megtérünk, imádkozunk, hirtelen keresni kezdjük az Istent. Mert ilyenkor félünk. Annyit féltem életemben, hogy számát se tudom. Pedig mennyit prédikáltam a bátorságról! Igaz, Isten áldásának számát se tudom. A szabályhoz, a rendhez az Igéhez igazodni is csak pofonok árán tanultam meg úgy ahogy. Isten rendjét, a törvényt tanítottam, a pofonokat meg elhallgattam.
Hát ilynek vagyunk mi, a többség, a névtelenek, a kisemberek: értetlenek, éretlenek, vagy legalábbis későn érők. Makacsok, engesztelhetetlenek, megyünk a magunk feje után. Ha megpihenünk, egyből irigykedni kezdünk egymásra is, sőt a nem isten-népre is. És mindig majdnem mindent elrontunk. Nagynak képzeljük magunkat mi kicsik is. Elfelejtjük, hogy az Úr Jézus azt mondta, hogy ne félj te kicsiny nyáj, mert tetszett az Atyának, hogy nektek adja az országot (Lk 12:32). Nyájnak meg egyáltalán nem szeretünk lenni. Egyéniségek vagyunk! Ha Isten közbe nem lépne, meg nem ítélne, meg nem rostálna, minden reményünk elveszhetne.
Ő azonban bajlódik velünk. És ez a legérthetetlenebb, - egyáltalán miért? Ennyi ostobaság, kudarc, visszaélés után mi rég felhagytunk volna vele. A törvényből lelketlen paragrafust, vagy csűrés csavarást csináltunk. Ahelyett, hogy élnénk szerinte. Ha kegyelmes hozzánk az Isten, ebből meg azonnal tant csinálunk. Azt mondjuk, hogy a törvényt úgyse tartotta meg senki, az evangélium meg így is, úgy is a miénk. Néha felsejlik, hogy nem érdemeljük meg azt, hogy mégis mehetünk tovább. Méghozzá az Isten pásztorbotja alatt. Születnek tisztán látó égő szívű pásztorok, nemes lelkű ifjak, tapasztalt öregek, áldozatkész gazdagok és szegények.
Máskor nem nagyok akarunk kicsik lenni. Olyan nagyok akarunk lenni, mint az aki följebb akarta emelni a trónját a Mindenhatóénál is hiába volt ő a kérubok között, ez sem volt neki elég (És 14:11-15). Mi legtöbben különös isteni felhatalmazás nélküliek vagyunk, akikért mégis síkra száll az Isten. Csak a pásztorbotot nem adja akárkinek, hanem csak akinek Ő akarja (Jn 21:15-19). Nem lehet mindenki Mózes vagy Pál apostol. De nekik sincs küldetésük, ha nincs az Istennek népe.
Mi azt szoktuk mondani a hatalommal rendelkezőkre, tehetséggel megáldottakra, az eredményeket felmutatókra, hogy „neves emberek”. De hát ezek között volt Hitler meg Sztálin is. Igaz másért és máshogyan, de Kodály meg Bartók is. Akkor pedig milyenek a „nem nevesek”? Se túl magasak, se túl alacsonyak. Se túl érdekesek, se túl érdektelenek. Se túl tehetségesek, se túl tehetségtelenek. Se túl okosak, se túl buták. Se túl színesek, se túl szürkék. Se túl gazdagok, se túl szegények. Szóval olyanok, akikből tizenkettő egy tucat. Semmi különlegessel nem rendelkezek.
Senkit se érdekel, hogy mi van velük? Nem elég az nekünk, hogy csak egyedül az Istent!? Istent, mindnyájunk Atyját. Mert Ő a „nagyokat” is a kicsik érdekében hívta el. Mózest, hogy kihozza népét Egyiptomból, és végigvezesse a pusztán. Ahol lázadtak is, hálát is adtak. Panaszkodtak is, meg ámultak is, amikor megjelent Isten dicsősége. És Jézust, a Pásztort is, aki életét adta a juhokért. Mindegyikünkért. A legkisebbekért is, a névtelenekért is.
Sokan szenvednek ettől a névtelenségtől. Pedig nem kellene. Mi vagyunk többen. A tálentumokat is így osztogatta Isten, erőnk szerint. A számadás is így következik majd. Senkinek nem kell számot adni arról, amit nem kapott. Se tehetségről, se elvégzett munkáról. Nagy lelki békességgel jár, ha ezt tudjuk és elfogadjuk. Nem összeszorított fogakkal, hanem hálával. Nem aggódunk olyanért, amiért nem kell. Vagy legalábbis nem nekünk kell. Nem tekintgetünk ravaszul mások pozíciójára, hogy az minket illetne. Elfogadjuk a magunkét. Tudjuk azt, hogy az is csak addig a miénk, míg át nem adjuk a következő nemzedéknek.
Mennyire más a Mindenható Isten értékelése, akinek a kezében van a kicsiknek és nagyoknak sorsa egyaránt. Amikor Jézus Pétert megbízta, ebben nem Péterről volt szó, hanem az Ő juhairól (Jn 21:15-19). Az apostolok leveleikben a szentek közösségének nevezik a gyülekezetek egyszerű tagjait. A mennyei Jeruzsálemben ott látjuk a megváltottak hatalmas seregét minden törzsből, ágazatból és nyelvből: dicsérik a Bárányt (Jel 5:11). Hiszen már a világ teremtése előtt elhatározta Isten, hogy fiaivá fogadja őket (Ef 1:4-14). A Krisztus megbecsüli őket. Utánuk megy, ha eltévednek. Amikor Jézus feltámadt a halálból nem mondott Péternek semmi olyat, hogy ő apostolfejedelem, vagy csupán eztán is tanítvány, hanem csak ennyit: legeltesd az én juhaimat! Ne feledjük tehát, hogy a kicsik is, a névtelenek is olyanok, akikért Ő feláldozta magát. Bűnbocsánatot szerzett nekik, és őrizni kell őket. A végén kiderül, hogy nem is névtelenek. Isten azonban ezt mindvégig tudta. A nevük fel van írva az élet könyvében a mennyben (Jel 20:11-15).
Az örömről
Hegyi András írása
Mit várhatunk mi magamfajta öregemberek az élettől? Miben találjuk meg örömünket? Leginkább abban, hogy egész szívünkkel szeressük a csendes, békességes időket. Imádkozzunk azokért, akik még az életük delén járva feladataiktól befogottak, mint hajdan mi voltunk. Azokért is, akiknek az érdekében Isten ezeket a békességes időket fölhasználhatja arra, hogy megmentse őket üdvösségükre (1Tim 2:1-4). Mi meg fogadjuk el az Úr Jézus örökségeként a tőle származó imádságos, csendes, alázatos, szelíd nyugalmat minden egyes nap (Jn 14.27). Akik fölkeresnek, azoknak ennél fontosabbat nem adhatunk. Szeressünk mindenkit, főleg a hozzánk közelállókat, a családunk tagjait, a gyülekezetünket, sőt Magyar hazánkat is. Imádkozzunk minden emberért. Ha kell, tanuljunk még mindig, akár a kicsinyeinktől is, akiknek a lelkéről még nem fújta le a hamvasságot az élet sokféle vihara (Mt 18:1-5).
Hol van azonban ebben a mai sokféle lehetőséggel, változatos színekkel hívogató, olykor túl bonyolult világban az a szent egyszerűség, ami a régi hívőket olyan vonzóvá tette? Ők még tudták, hogy a Názáreti Jézus Krisztusnak a Golgotán kifolyt véréért a mennyi Atya megbocsátja a bűneinket. Életünk és sorsunk, még a halálunk is, és nem csak a magunké, hanem a szeretteinké is benne van az Ő szent kezében. Mindentudó jóakarata bölcsebb, irgalmassága megbízhatóbb, mint amit mi elgondolhatnánk. Ezért bízunk benne mindig, minden körülmények között. Végezzük napi munkánkat még meglévő erőnkhöz képest, ahogy Ő ezt elvárja még tőlünk. Lehetőleg ne legyünk senki terhére, viszont készüljünk az örökkévaló hazába. A többit meg bízzuk rá.
Ne gondolja azonban se idős se fiatal, hogy olyan napokban, amikor látszólag nem történik semmi: nem fúj a szél, az árvizek nem szaggatják a fák gyökereit, akkor nem is történik semmi lényeges. Ez mostani, koronavírusos időkre is érvényes. Isten gondviselése mitsem változott. Ilyenkor a fák gyökerei a mélyből csendesen küldözgetik fölfelé az életnedveket a koronába. Aztán a napfény simogatja a rügyeket. Jön a tavasz, kibomlanak a virágok, és előbb-utóbb gyümölcs is beérik. Kertünk zöldségei nem nőnek gyorsabban, ha fölfelé húzzuk őket, mert ettől csak kiszakad a gyökerük. Velünk emberekkel is valahogy így mennek a dolgaink. Minél több a megértett igazság, az életté vált Ige, a szelíd bölcsesség, a belőle következő lelki erő, a jó szó, annál tisztább a szívünk. Minél több hit születik és növekszik bennünk, annál több lesz körülöttünk is. Aztán ha mégis szelesebb idő jönne, az erős gyökereink majd megtartanak.
Milyen bölcs az Isten abban is, ahogyan elrendezte az emberek életét születéstől a halálig. Mindenki tapasztalta, hogy a kisgyermekek mohó érdeklődéssel figyelik a számukra kitárulkozó világot. Hatalmas munkát végeznek például az agyukkal, amikor megtanulják az anyanyelvüket. Szájukat igazgatják, hangokat próbálgatnak, kezük, lábuk állandóan dolgozik, izmaik erősödnek, miközben kitapogatják a gondolkodás mesterségét. Szeretnek figyelni. Eközben pedig mennyi öröm, jókedv, találékonyság jellemzi őket! Minden porcikájuk feszül, amikor meg akarnak ragadni valamit. Az élet annyi szép alkalmat kínál nekik erre. Nem állják az unalmat, az egyhangúságot. Ha nincs körülöttük senki, olykor csak maguknak gagyarásznak.
A gyerek aztán - ha hagyják, - fára mászik, sárban tapicskol, kisházat épít a szobában, szétszedi és megpróbálja megérteni a játékait. Gyökössy Endre írja valahol, hogy kisgyerekkorában a vidéki rokonoknál mindössze egy hét alatt mennyi élményben volt része. Legurult a szénakazalról, beleesett egy nagy pocsolyába, az udvaron futkározó csikó meg felrúgta. Mégis úgy emlékezett rá később, mint a legboldogabb napokra. Az örömnek bármely életkorban erkölcsjavító hatása van. A jókedvű ember szívében ritkán vernek fészket a gonosz gondolatok és indulatok. Az öröm bőkezűvé teszi az embert. Örömünkben meg akarjuk osztani azt, amink van. Az öröm megnyit előttünk egy olyan világot, amelyben otthon érezzük magunkat.
De van-e ma olyan, akinek a lelkében ott él ez a hitből, szeretetből, bizalomból fakadó csendes derűs békesség? Legalábbis bennünk, öregekben? A mennyei világ állandóságának és szépségének stabilitása. Az örök haza szép bizonyossága. Ezért aztán a bajokban is megőrizzük tisztánlátásunkat, a kísértések idején is a józanságunkat, Isten kegyelme által a lelki egyensúlyunkat. Ismerjük a bűnbánat szomorúságát és a bűnbocsánat örömét. Mások sikere láttán irigység nélkül tudunk velük örülni. Mások baján önzetlenül segítünk amennyi telik tőlünk. Mások gyászában csendes együttérzéssel osztozunk. Nem akarunk folyton a középpontban lenni, mert tudjuk, hogy az a Megváltó helye. Őrá nézünk, és ezért öntudatlanul is őrá mutatunk. Tele van a szívünk hálával azért a sok meg nem érdemelt jóért, amit hosszú életünkön át tőle kaptunk.
Nem akarunk mindig valami mást, valami újdonságot, valamit, ami eddig még nem volt. Reménységgel várjuk azt, amit Isten megígért, mert ez az örök haza már némi közelségből vár. Szeretjük a mi Urunkat, és meg akarunk maradni a közelében szívünk utolsó dobbanásáig. Ahogy a mi Megváltó Urunk gyöngéd szavával mondta: ne nyugtalankodjunk, hanem higgyünk benne, és aki őt elküldte a mennyei Atyában, mert örök hajlékot készített nekünk ott ahol Ő van (Jn 14:1-3). De Ő azt is megígérte, hogy velünk marad a világ végezetéig (Mt 28:20). Ennél tisztább és nemesebb öröm nem kell, de nem is létezik. Óvjuk és vigyázzunk rá!
Csak mi öregek (vagy akár fiatalok) ne szűkítsük le azt, hogy kinek mi jelent örömöt az életben. Egy matek példa megoldása lehet nagy öröme egy diáknak. A szülőnek meg az, hogy lám milyen ügyes a gyerekük. Az öregeknek egy fájdalommentes nap is az. Bárkinek a friss levegő. Ha megjön a jó idő egy kellemes nap. Ha összejön a család egy önfeledt beszélgetés vagy játék. Egyeseknek a rejtvényfejtés vagy a zenehallgatás pihentető. De egy jóízű ebéd, egy jó könyv, vagy egy jóízű tréfa is az. Az is, ha a hó végéig éppen kijövünk a kiszámolt pénzből. Sőt olyan prózai esemény is, ha elmúlik a fejfájásunk.
Annyiszor kerülhetünk szorongató vagy ellenkezőleg: felszabadult helyzetbe. A boldogságot nem lehet dekára mérni, vagy percekre. Mert a boldog ember általában nem is méricskél, csak egyszerűen boldog. Harkányban a jó melegvízben órák hosszat üldögéltünk a Párommal, és fogtuk egymás kezét. Boldogok voltunk, pedig ezt nem is mondtuk. Csak ne szűküljünk be, és ne akarjunk állandóan felfűtött kegyes üzemmódban élni. És főleg ne erőltessünk semmit. Még az örömöt se. Egymást se minősítsük azzal, hogy kinek mi okoz kellemes perceket, vagy mitől fáj a feje. Pedig a hit alapján az örömöt utóbb már úgyszolván elő is írták.
Nem mindig veszélytelen egy új kegyességi irány
Még az örömre serkentő se. Mert mért van ma ez az állandó nyughatatlanság még bennünk hívőkben is? Nem a levegőbe beszélek. Az egyik gyülekezetben éveken át csendes békességben éltek. Kevesen voltak, de voltak, akik a „béke szigetének” nevezték ezt a kis hívő közösséget. Aztán jöttek olyanok, akik elkezdték sürgetni: meg kellene már végre szervezni a dolgokat, mert attól minden „rendbe jönne”, és mi meg örülhetnének neki. Hisz látni kell, hogy ma mindenki így csinálja. Eddig ugyanis csak az Ige szeretetéért gyűltek össze. Aztán nekiláttak, és bizonyos ideig tartó szervezkedés után ki megsértődött, ki nem szerette az állandó feszültséget és elmaradt. Végül nem maradt senki.
A másik gyülekezetbe érkezett egy atyafi Amerikából. Semmivel nem volt megelégedve. Az éppen aktuális igehirdetőt kihívta prédikációja után az udvarra, és az kérdezte tőle: hol volt a „lélek” a beszédéből? Hisz sem tűz nem volt benne, sem öröm, és semmilyen lelki ajándékra nem buzdított. Akit feddett, a Vezérfonal szerint a soron következő textust magyarázta. A gyerekkora óta derék hívő ember, már a nagyapja is az volt. Házassága kifogástalan, gyerekeit istenfélelemben neveli, jó bizonysággal vannak róla szomszédjai, munkatársai. De ez a hazatelepült magyar szerint mind semmi. „Hol vannak az erők”? Aztán némi erőlködés és huzavona után szétszakadt ez a gyülekezet is. Az öröm vitáiba belekeseredtek. Amerikai „gyülekezetépítők” tanították nekem, hogy ha változást akarsz, kelts elégedetlenséget a gyülekezetedben. Ezzel szemben az igazság az, hogy nagyon is meg kell becsülnünk minden békességes családi vagy gyülekezeti közösséget.
Máshol a szó prózai értelmében is derekasan dolgozott az egyik gyülekezeti tag - hiszen épült az imaházuk. Aztán beteg lett. Agydaganatot állapítottak meg nála. Mindenki buzgón imádkozott érte. Egyesek a gyógyulás „biztos tudatában” Isten dicséretére is buzdítottak, hiszen a hitből fakadó ima biztosan meghallgatásra talál. Aztán sok szenvedés után az Úr mégiscsak hazavitte. Ő megpihenhetett, de akik szerint a betegnek meg kellett volna gyógyulnia, keresni kezdték azt a „hitetlent”, aki miatt imáik nem találtak meghallgatásra.
Egy „lelkes” teológust egyik kisvárosba küldték húsvéti legációs szolgálatra. Nagy meggyőződéssel hirdette, hogy Krisztus a halálával „levette rólunk az átkot”. Ezért minden betegségből meggyógyul az, aki hisz. Aki pedig nem, az „bűnben van”. Nem sokkal korábban halt meg egy fiatalasszony, aki tevékeny, tiszta szívű hívő volt. A gyülekezet még mindig gyászolta. Nem olyannak ismerték, - ahogy az ifjú szavai szerint - halála a nem rendezett bűnei miatt következett be. Nem is okoskodtak effélén, csak gyászolták. A gyülekezet egészséges lelkületű volt, nem dőlt be ennek az új tanításnak. A gyászuk mellé azonban jött még egy szomorúság: ha ilyenek lesznek a jövőben a baptista prédikátorok, azok hogyan fogják megérteni a nehézségekkel küszködőket? Amikor szóba került ez a végülis botrányba torkolló eset, a Teológia akkori igazgatója elmondta, hogy ő nevelte ezt a fiút. Nem tudja, hogy mikor és hogyan került a „magasztalában rejlő erők” hatása alá. Aztán nem sok idő múlva ennek a fiatalembernek a felesége gyereket szült, és a szüléskor lebénult. Hogy mi lett velük, nem tudom.
Meghalt az, akit én haláláig szerettem, és halálomig szeretni fogok. Isten társul adta nekem. Negyvenöt éve ismertem, negyvenhárom évet éltünk egymást megbecsülő házasságban. Aztán meglátogatott valaki, aki „vigasztalni” jött. Friss sebemet azzal akarta „gyógyítani”, hogy mint lelkipásztor és példakép, legyek „örvendező az Úrban”, most is. Megkönnyebbültem mikor elment.
Forgácsolódunk
Mennyi kegyes tanítás! Mennyi kegyes vállalkozás! Mennyi új ötlet! Mennyi új tan! Mennyiféle evangéliumi irányzat! Alig ismeri ki magát az ember! Csupa jó szándék? Csapongó fantáziák szüleményei? Állhatatlanságunk jelei? Vagy valamiféle missziói útkeresés?
Megjelentek hazánkban is a rendszerváltozás előtt és főleg utána az evangéliumi kegyesség sokféle irányzatai. Késői esősök, új-metodisták, reform-adventisták, a Hőgyes Endre utcaiak, a nyelveken szólás különféle csoportjai, a hitgyógyítók, a golgotások, a második áldásosok, a torontói áldás szorgalmazói, a hitesek, a Frankisták, a Dunaföldváriak, a zsidózók, az új-baptisták, szuper evangéliumiak...! Alig lehet számba venni ezeket a már meglévő régebbi: baptista, adventista, pünkösdista úgynevezett ébredési mozgalmak mellett. Jó, ha valaki otthont talál magának bárhol, csak ne bántsák egymást. Ez persze nem csökkenti a tanítók felelősségét (Jak 3:1, 2Pét 2:1).
De mint amikor a rég bevált és megszokott kertet kezdik a régi gazdák új tanácsadói átrendezni, ez mindig azzal kezdődik, hogy jó sok benzinszag meg kerozin került a levegőbe, míg az új növény ideér. Ezt hamar elfújja a szél. De hát mindennek ára van. Aztán ki kell kapálni az őshonost, helyet kell csinálni annak az újnak, - amihez nem is értünk, és ami nem is ide való. De ha már a kíváncsiság felkeltette érdeklődésünket, a káposzta mehet, a karalábé mehet, és a kimondhatatlan nevű Dél-Amerikai vagy Óceániai jöhetett.
Az új kegyesség ugyanilyen módon hódított a maga újdonságával és mozgalmasságával, és mi „megújulásnak” hittük. Lejöttek az igehirdetők a szószékről, fogták a mikrofont és elkezdet föl-alá járkálni. Felálltak a hívek a padokból, megmozgatták tagjaikat, kezeiket föl is emelték az ég felé. A harmóniumok kikerültek a kistermekbe. Szelíd, simogató hangjukat felváltotta elektromos orgona szokatlan hangja. A fiataloknak tetszett, azonnal ki is próbálták a dobgépet. Az öregek a fejüket csóválták. A mély igazságokat tanító lelki énekeket felváltották a gyors és egyetlen felszólító mondatot ismételgetők. Egyesek ettől boldogok lettek, mások nem.
A gyülekezet tagjai közül sokan elkezdtek máshova járni. Amit ott tapasztaltak, szívesen kipróbálták volna odahaza is. Ha nem ment, elkezdték erőltetni. Sokan ellenálltak. Viták keletkeztek, eleinte csak odahaza a családokban, aztán az imaházban is. Eleinte csak a szeretet ment rá. Mivel az igazi szeretet nem hangos, ez fel se nagyon tűnt. Amikor feltűnt, már túl messzire kerültek egymástól. Már nem értették egymást, hanem csak idegesítették. Türelmetlenek lettek. Mindenki győzködte a maga igazát, és nem illő szavakat is használt az ellentáborra. A gyerekek, akik eddig elrajzolgattak az istentiszteletek idején, mert megszokták, hogy csendben kell maradniuk, - kezdtek nyűgösek lenni. Elvesztették a biztonságérzetüket. Kiszervezték őket egy másik terembe. Végül már kevesen érezték magukénak a maguk gyülekezetét. Ami eddig egész volt, az most széttört. Oda lett a bizalom. A fiatalok álltak föl először. Kerestek maguknak más gyülekezetet a szomszéd városban vagy a másik városrészben.
Mindenki örült, hogy elszakadhatott a „régiektől”, akik már régóta hitetlenek. Ők azonban „megtisztultak”. Minden új vezető diadalnak érezte a kiszakadás döntő lépését. Megtanult maga köré gyűjteni embereket. Megtanult csoportot szervezni, mozgósítani, programozni, tanítványozni, sőt fanatizálni. Pedig ezek a hívők csak befelé fordultak és önmagukat ünnepelték. A többieket meg „sajnálták”, vagyis lenézték. Haragudtak rájuk. A haragot persze nem merték haragnak, a pletykát pletykának a gyűlölködést gyűlölködésnek nevezni. Ha egy erős egyéniség kialakít egy sajátos viselkedési módot, olykor még a szóhasználatuk is hasonlóvá válik. Mindenkinek igazodnia kell. Ha belül a lelkében nem is volna képes rá, felveszi az álarcot, mert akkor békén hagyják. De ha beleigazodik, lekerül válláról saját döntéseinek a felelőssége. Átveszi a közösség. Legalábbis így hiszik, vagy többé nem törődik vele.
De senkinek nem jutott eszébe elolvasni a Bibliából a szakadásokról szóló történeti beszámolókat (2Sám 15., 1Kir 12.). És a szakadásokra vonatkozó intelmeket komolyan venni (Tit 3:8-11). Igazságtalan lennék, ha nem látnám, hogy közben mindenütt akadtak olyanok is, akik komolyan vették az Istent és az ő törvényét. Itt is, ott is. Őket pedig Isten is komolyan veszi mindig mindenhol. Aranyat ér ma egy józan, szeretetteljes hívő. Mi pedig idősebb hívők ne ingereljünk senkit hovatartozása miatt. Próbáljunk megértők lenni mindenki felé anélkül, hogy az Ige igazságaiból engednénk. Szeressük őket és próbáljunk híddá válni anélkül, hogy ezt erőltetnénk.
Azonban kellett valami új kegyességi arculat ami más, mint ami eddig volt. Ma már alig van olyan Bibliára hivatkozó kegyes ötlet, ami eddig még ne lett volna. Egyesek Amerikába mentek, meg Argentínába, hogy kapcsolatokat építsenek, támogatókat szerezzenek. Mások Magyarországra jöttek, és megjövendölték, hogy itt lesz Európa ébredési központja. Egy év alatt idehaza százezer, néhány év alatt meg Európában több millió új hívő. A fiatalokkal kézrátétellel áldatták meg egymást. Hatalmas volt a lelkesedés. Aztán valahogy elaludt az egész. Úgy ahogy hirtelen divatba jött, mára a feledékenység jótékony homálya borult rá. Alig emlegeti őket valaki. A történelem – úgy tűnik - nem vált az élet tanítómesterévé.
Akik persze Isten keresték, Istent találták meg ott is. De nem lehet mindenkit belegyömöszölni egy jó, vagy csak jónak tartott elképzelésbe. Hacsak nem úgy, hogy előbb levágják a szárnyait. Mármint mint egy Isten alkotta Istent kereső ember szárnyait. Mert mi-minden lehet az olyan ember lelke mélyén aki Istent keresi!? És milyen színes világ egy emberi lélek! Márpedig ha Isten megszólítja, ez a színes világ életre kel. Az Ő szemében minden ember más, és mind érték. A régi szentek is így tekintettek mindenkire. Szent Ferenc nem látta az erdőt a fáktól. Számára ugyanis egy ember mindig ember volt, aki az embertömegben nem tűnik el. Mindegyiküket külön nem csak szerette, hanem tisztelte is.
Ezek a szekta jellegű csoportok azonban mindig leegyszerűsítenek. „Ha ezt meg ezt teszitek, ez meg ez lesz az eredménye”. Gyorsak, és láthatólag eredményesek és leveszik az egyének felelősségét. Nem veszik figyelembe az emberi természet bonyolultságát és ellentmondásosságát. Hogy a hit mellett mindenkiben ott van a kétely is, amely sokszor nem egyéb, mint egyfajta kontroll, ami segít megőrizni a józanságot. Az önátadásra való készség mellett ott van a távolságtartás egészséges óvatossága is, hogy ne legyünk folyton rászedettek. Az elköteleződést megelőzi a tájékozódás és a mérlegelés. Ezek a mozgalmak úgy vannak kialakítva, hogy minderre nincs idő. Olyan valaki sincs, akivel bizalommal meg lehetne osztani a felmerülő kétségeket és kérdéseket. Lehetetlenné teszi a programok pörgése, a tömegnyomás személytelensége, a vezetők elérhetetlensége. Őket körülveszi egy misztikus homály, ami bizonyos védettséget jelent számukra. Mert hát vannak a „megajándékozottak”, és ebből logikailag következik, hogy vannak a meg nem ajándékozottak. Őket számon kérik, hogy mért nem megajándékozottak? Mintha ez az ő felelősségük volna, és nem az ajándékokat adó Istené. Úgy néznek rá, mint alacsonyabb rendűre: szégyellje magát. Eszükbe se jut az Úr Jézus szava a farizeusokról, akik különbnek tekintik magukat másoknál (Mt 23:1-7).
Mára sokminden megváltozott. Eltűnt a szégyen a világból. Divat lett a dicsekvés, nincs felső határa. Aki bizonyságot tesz, csupa jó dolgot mond el arról, hogy mit tett vele Isten. De furcsa mód ennek az ellenkezője is divat. Nem szégyen, a meztelenség kint a világban, nemcsak a szó naturális értelmében, hanem valamiféle egészségtelen magamutogató kitárulkozással még az Isten házában is. Hát elhangzik sok csacska nem Isten házába való locsogás mindenféléről. Ma se rászedni, se csúsztatni, se ügyeskedni nem szégyen. Főleg, ha csupán módszernek tekintik és eredményes. Okos pszichológusok meggyőztek, hogy a szégyen blokkol, minden félelem rossz, mert árt az egészségnek. Eltűnt tehát az istenfélelem is. A szomorúság nem Istentől való, - mondták, - ennek pedig a bűnbánat látta kárát. Meg persze a szabadulás öröme is.
Pedig a Bibliában azok az emberek, akiket példaként állít elénk az Írás, a legnagyobb mélységtől a legnagyobb magasságig járták végig lelkük érzelmi skáláját. A Szentírás a Názáreti Jézuson kívül egyetlen bűntelen emberről se tud. De akiket Ő követésre méltónak ítél, azok Istent szeretők, igazságra törekvők, bűngyűlölők voltak. A bűnt önmagukban is gyűlölték. Ezért szomorodtak meg, ha ráébredtek, hogy ők is bűnösök. Nem mentegetőztek, hanem vállalták. De bánkódva is odamentek az egyetlen helyre, - a kegyelem királyi székéhez, - ahol meg lehet tisztulni (És 1:18, 1Jn 1:9). Ugyanaz az Isteni kegyelem tisztította meg valamennyit évszázadokon át. Ilyen értelemben igaz az apostoli hitvallásban a „szentek egysége”. Ez az egység nem fejeződött be a bibliai korban, hanem érvényes marad az idők végéig. A mennyben pedig nem lesznek frakciók és kegyességi irányzatok.
Mára azonban elaprózódtak a „szentek gyülekezetei”. Elsősorban az úgynevezett evangéliumi gyülekezetek. Nőtt közöttük a feszültség. Kopott az újdonság varázsa. Sokan csalódtak. Sokan kiégtek, elfordultak a hittől is. Pedig ma mindenki bátorít, szervez, programoz, tanítványoz, megújul vagy megvall. Vagyis sikeres, gyógyul, fejlődik, bizonyságot tesz, reprezentál, megosztja látását másokkal, facebookot készít... Végül azonban már azt se tudjuk, hogy kicsoda az az Isten, akiben állítólag hiszünk! Ő mit vár tőlünk emberektől? Szerinte hogyan kell a mindennapokban hívőként élni? Megbocsátani például az ellenünk vétőknek. Adni mindenkinek mindenféle számítás nélkül. Elhordozni a magunk és mások terheit, sőt bűneit is. Azt azonban mindenki tudja, hogy ők vonzóbbak a kívülvalók számára, mint bárki más.
Akkor még nem is vettük számba a jehovistákat, országszerte szaporodnak a királyság-termek. Meg a krisnásokat, a Somogyvámosi után több stupa is épült. Sőt utóbb még az is kiderült, hogy az iszlám is jelen van hazánkban. Még szerencse, hogy pillanatnyilag nem a legradikálisabb ága. Újabban meg már „szuper evangéliumi” gyülekezetről hallok, akik nem tartanak semmilyen bűnt bűnnek. Örülni kell, mert végülis mindenki üdvözül.
Az 1945-ös baptista Áhítatos könyvben olvasom a száz esztendőt megért, akkor még Munkácson élő Stumpf Jenő bácsi És 8:11-18-hoz írt magyarázatát. Sokan elidegenedtek – írja - még Júdában is Dávid házától, és az ellenséggel rokonszenveztek. Megvetették Siloah lassan folyó vizét, és idegen népek idegen szokásainak gyorsan beszerezhető dicsségére áhítoztak. Melyik oldalra álljon az Isten embere? Sokak számára az evangélium vize túl lassú. Többre becsülik a világias örömöket és a hangzatos eszmék hömpölygő áradatát. Erich Fromm szerint az örömszerzésnek egyre mohóbb és egyre reménytelenebbnek tűnő hajszolása oda vezetett, hogy a notorikusan boldogtalan emberek társadalmává váltunk. Az élvezeti cikkek piaca mellett az ideológiák, valláspótlékok egymáson túllicitálva kínálják portékájukat. Ebben a zsibvásárban lehetetlen eligazodni. Nehéz ide beilleszteni az evangéliumot.
Mintha a szakadásokat okozók - amikor olvassák a Bibliában az ide vonatkozó intelmeket (Tit 3:8-11), - továbblapoznának. Akkor is, amikor szeretetlen ítélkezésről olvasnak (Mt 7:1-5). Mintha farizeusok kizárólag mások lehetnének, sőt ők az ilyesmi ellen be lennének oltva (Mt 23.). Mintha az önvizsgálat a saját szándékokkal való szembenézés alól ők felmentést kaptak volna (Ef 5:1-14). A múltkoriban a Tv-ben láttam egyik valamikori fiatalok közt népszerű baptista hitújítót. Hajdan sok gyülekezet ifjúságát vitte magával nem sokat törődve a szüleik bánatával. Most megtörten vallott, saját gyerekei se értik. Kár volt egész életében mindig harcolni valakik ellen.
Pedig tapasztalatból tudom, hogy esténként vagy legalább esetenként jó megállni a csendes kamrában Isten színe előtt. Végiggondolni a napot: mit tettem jól, mit rosszul, mit mulasztottam? Ha igazat mondtam is, jóságból fakadt-e a szavam? Aztán a kegyelem által kisimulva térni nyugovóra. Ha Isten olyan szűkmarkú lenne a kegyelemmel, mint mi, már rég beszüntethette volna az evangélium hirdetését akár hatalmi szóval, vagy akár csak a körülmények alakításával.
A különféle kegyes új szokásokból csak egyikre akarok visszatérni: a tanítványozásra. Bevallom, hogy nem értek hozzá. Illetve a nyolcvanas évek második felében egy Bill Wagner nevű amerikai a Teológiánkon tanította néhányunknak ezt a módszert. Nagyszerű hosszú tanítványozási anyagot kaptunk tőle ajándékba.
Dombóváron nekiálltunk, hisz ott működött már egy fiatal házasok bibliaórája. A harmadik alkalommal megszólalt egyik értelmes férfi: nem lehetne ezt az iskolás módszert mellőzni? Mért kell nekünk odaadni a kitöltött lapot a mellettünk ülőnek, stb. – ettől mindig megszakad a gondolatmenet. Változtattunk. Azonnal felszabadult a légkör. Azzal kezdtünk foglalkozni ami a minket érint. Azt mondtam, hogy kapásból én nem vállalkozok arra, hogy csak valamit mondjak. „A jövő hétre utánanézek a görög meg a héber szövegben, előveszem a vonatkozó teológiai irodalmat.” Internet ekkor még nem volt. Aztán évekig csak azokkal a dolgokkal foglalkoztunk, amelyek minket érdekeltek. Egyik alkalomtól a másikig sokat tanultam azáltal is, hogy folyamatosan készültem. De történt velünk valami: érezni kezdtük egymást. A szabad légkörben mindenki az lehetett aki. Nem kellett magára erőltetni valami olyat, amit a tréning tanít, de tőlünk idegen. Ettől váltunk gyógyító közösséggé. Igaz, ez összeszedettséget igényelt mindenki részéről, és felelőtlen ábrándozások nélküli önmagunkba tekintést. Amit megértettünk, át akartuk vinni a gyakorlatba.
Egy másik ilyenfajta élményem a József utcai gyülekezetben volt. Egy édesanya kezdett a törekvők órájára járni két lányával. Panaszkodott a férjére, hogy nem nézi jó szemmel. Egyszercsak megjelent ez a férfi az egyik alkalommal. Szembe ült velem és mereven nézett egész idő alatt. És hallgatott. A végén megköszöntem neki, hogy - ma amikor annyiféle esetleg kétes vallási csoport keletkezik, - meg akar győződni arról, hogy nem kerültek-e ilyen veszélybe családja tagjai? Azon lepődtem meg, hogy következő órára is eljött. Sőt újra és újra eljött. A felesége elkezdte biztatni, hogy kérdezzen. Hát kérdezett: ha ez így van a Bibliában, akkor amaz hogy van? Türelmesen válaszolgattam. Sokszor mondtam neki, én ennyit tudok, többet nem. Sajátos következménye lett, mert az addig féltizenkettőre véget érő foglalkozások elkezdtek egy órakor véget érni. A tizennégy-tizenöt éves kamaszokat küldtem volna haza, de eszük ágában se volt elmenni. Amikor a szülőktől elnézést kértem, - ne haragudjanak már, hogy a vasárnapi ebédre nem érnek haza, ők azt válaszolták, hogy mindig nagy örömmel, sok élménnyel mennek haza.
Igaz, a bemerítés átcsúszott májusról októberre, de ott volt a bemerítkezők között ő is, aki aztán jó barátom lett. Bármikor felhívhatom, vagy ő felhívhat engem. Ha évekig nem is találkozunk, ott folytatjuk, ahol előzőleg abbahagytuk. De ez egyik se volt „tanítványozás”. Érdkelte a Biblia a résztvevőket, és ez a tény nekem szárnyakat adott.
Az egyik katechetika órán egy fiatalasszony panaszkodott, hogy nem tud fegyelmet tartani a vasárnapiiskolai csoportjában, pedig szinte szóról-szóra megtanulja az anyagot. Erre a mondatára lettem figyelmes. Elmondta, hogy egy jól kidolgozott angolból fordított leckekönyv alapján tartják az alkalmakat. Elmondtam neki, hogy mindenkitől lehet tanulni, de a másodkézből származó anyag miatt vannak fegyelmezési gondjai. Mert úgy van ez, mint amikor az édesanya megeszi a maga ebédjét, aztán megemészti, és a kisbaba azt a tejecskét szopja, ami ebből az ebédből származik. Ha nem emészti meg azt a segédanyagot amit használ, hogy sajátjává, szinte vérévé váljon, akkor szolgálata leckefelmondás-szerűvé válik. Ez pedig nem nagy öröm se neki, se a gyerekeknek. Próbálja meg a maga eszével, a maga szívével, - meg fogja látni, hogy a gyerekek szeme előbb-utóbb kikerekedik. Élvezni fogja a vasárnapi iskolát ő is, meg a gyerekek is.
Sorra szedhetnénk még néhány témát az új kegyességi irányzatból a tanítványozáson túl, a programozást, a szervezést, a mozgósítást, stb. Nem teszem. Az a baj ezekkel, hogy már nem eszközök, hanem céllá nőtték ki magukat. Nem Istentől várjuk már az éltető szót, és a hozzá való erőt, hanem ezektől a könyvektől. Csak a saját tapasztalataimról írok, nem állítom, hogy a tanítványozás vagy bármilyen segédanyag rossz. Úgy vélem azonban, hogy nem kell, hogy ezek béklyóvá váljanak, amivel megszüntetjük a saját spontaneitásunkat és a józan eszünk használatát. Még azt se kell elvárni magunktól, hogy tévedhetetlenek legyünk – Isten így is tud használni. Ha valami nem válik be, próbáljuk meg másként. Lesz olyan, ami testünkhöz áll.
A tanítás felelőssége
Az igehirdetők ma azt tekintik elsődleges feladatuknak, hogy a hallgatóik kíváncsiságát kielégítsék, aztán így valamivel megcsiklandozzák őket. Azért mennek az emberek ide-oda, hogy valami újdonságot halljanak. Noha az lenne a dolgunk, hogy Isten Igéjét hirdessük, bárhol vagyunk. Ahogy egyik régi vágású baptista prédikátor mondta: soha nem akartam más lenni, mint „az adott bibliai szakasz lábjegyzete”. Hogy megértsék azt az isteni igazságot, ami éltet engem is meg őket is. A régi prédikátorok a Vezérfonal alapján prédikáltak vasárnapról-vasárnapra. Sok olyan textussal találkoztak, amit maguktól soha nem választottak volna. Így azonban folyamatosan végigprédikálták az egész Bibliát. Nem kiragadott bibliaversek vagy kedvenc témák alapján szolgáltak. Ha ma semmi többet, csupán a Szentírás igazságait tanítanánk, bárhova mennének az emberek, ugyanazt kapnák. Ettől egészségessé válna a hitük. Előbb-utóbb ráébrednének, hogy a különféle kegyességi színt képviselő közösségek nem is vannak olyan messzire egymástól. Bármelyik evangéliumi gyülekezetben épülhet hitében bárki, megtalálhatja lelki otthonát is, - csak ne bántsuk egymást! Mindenki közelebb kerülne Jézus főpapi imájában elhangzottakhoz (Jn 17:11-23). Mint ahol erre igyekeznek, - ilyen irányba alakulnak a dolgaik.
Nem kétlem egyetlen igehirdető őszinteségét sem. Tudom, hogy nagy hatással van ránk a korszellem, meg a hallgatók elvárása. Már Spurgeon azt mondta, hogy sokan csak azt várják, hogy mondj valami érdekeset, te pedig Isten Igéjének hirdetésére esküdtél fel, - amelyben ítéletek is vannak. De micsoda iszonyat lehet annak, aki egyszer majd rádöbben, hogy rászedték. Elvették azt a szenvedését, ami igaz emberré faraghatta volna. Kiénekelték a kellemes fülbemászó dalokkal az éles tiszta isteni hangot a füléből. Azzal a mázgával, amit evangéliumnak neveztek, elvették az étvágyát a szentségtől. Eltörték a gerincét az állandó jóérzés erőltetésével. Becsapták. Ma egyáltalán érvényben vannak-e még az Úr Jézus etikai tanításai vagy a szeretet-parancsa? Vagy felváltotta ezt nálunk is a kegyes és radikális „liberális tolerancia”? Mi is megtanultuk a korrekt beszédet. Kerüljük a kényes területeket, főleg ha mi magunk, vagy a körünkből valaki érintett. A régebbi evangéliumi közösségekből kiszakadtak vagy kitagadottak közül még azok jártak a legjobban, akik betagolódtak egy klasszikus protestáns, vagy akár római katolikus közösségbe. Ők nem vesztették el sem a fejüket, sem a hitüket, legtöbbször még a gyermekeiket sem.
De milyennek látja mindezt a gyülekezet Ura? Ő örvendezik-e mindennek, vagy inkább szomorú? Vagy ez számít a legkevésbé? Meg se fordul a fejünkben? Vajon a minden hívőt a Krisztussal egységbe hozó Szentlélek munkája ez, vagy csupán valamiféle emberi nagyzásból fakadó rombolás? A világ számára hiteltelenné, egymás számára elviselhetetlenné válunk (Gal 5:15). Kit rettent ma vissza Jézusnak a botránkozást okozóra vonatkozó intelme? „Jobb annak, ha malomkövet kötnek a nyakába és a tenger mélyére vetik” (Mt 18:1-10). És egyáltalán vannak-e még olyan kicsinyek, akiket óvni kell, sőt ha eltévedtek, el is kell menni utánuk, és a vállunkra venni őket (Mt 18:11-14)?
Nem íróasztal mellett született ügyről van tehát szó. Ha nem említettem volna konkrétumokat, annak tűnhetne. Nem akarok én senkit bántani, de volt már vidám vasárnap, szent nevetés, ütemes taps, szent tánc, hanyatt esés, szenzációs gyógyító összejövetel, és szuper evangélium. Minden ami szép és jó, vagy legalábbis annak tűnik. „Dicsőítő teológia”..., „Magasztalásban rejlő erő”, stb. Meg, mint mikor Jézus győzött a kereszten: „megtörte az átkot”. Csak hinni kell, és a hívő mindig problémamentes és örvendezhet. Akinek baja van, az meg „bűnben van!” Hisz meg van írva: „Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom örüljetek!” (Fil 4:4).
Kiragadott igékből csak torzók keletkezhetnek
Akkor hát hogy is van ez? Az Úr Jézus az ő Golgotai kereszthalála előtt így nyilatkozott: „szomorú az én lelkem mindhalálig” (Mt 26:38). Az apostol meg azt tanítja: „Teljes örömnek tartsátok, ha különféle kísértésekbe estek” (Jak 1:2). Aztán máshol: „Bizony mondom nektek, hogy sírni és jajgatni fogtok, a világ pedig örül” (Jn 16:20). Akkor most melyik? Örüljünk, vagy sírjunk? A hívőknek minden helyzet a körülményektől függetlenül örömre ad okot? Vagy az öröm fogja meghozni a körülmények jobbra fordulását? Egy ilyen közösségbe kerülve, és annak elvárásához alkalmazkodó szándék kialakíthat egy sajtos önjáró belső kontrollt. Eléggé örülök-e már, hogy a közösség elvárásának megfeleljek? Félek, hogy nem vagyok képes eléggé örülni, és ez bosszant. Bosszúságomban elkezdek jobban örülni, hogy visszanyerjem a közösség megbecsülését. A fárasztó körbejárás többnyire öntudatlan, de egészen biztos, hogy megszünteti a természetességet és a spontaneitást.
Észre se vesszük, hogy mennyire hozzászoktunk a szövegösszefüggésből kiragadott bibliaversek idézgetéséhez, - meg az önszuggesztióhoz. Egyfajta egyoldalúsághoz. És főleg ahhoz, hogy közben kivettük magát a parancsnokságot is a Mindenható Isten kezéből. Elvárjuk, hogy nekünk mindig teljesítse minden kérésünket. Miközben mi lemaradásban vagyunk az Úr törvényének, Jézus parancsainak, az apostolok tanításának teljesítésével. Ez a helyzet bűnbánatra indíthatna, ami viszont megsebezné önérzetünket. De végre gyógyíthatóvá válnánk.
A Biblia azt tanítja, hogy ideje van az örömnek, ideje a bánatnak, ideje a sírásnak, ideje a nevetésnek, ideje a hallgatásnak ideje a beszédnek (Préd 3:1-8). Azok, akik megírják a magasztalásból fakadó csodatörténeteiket, bizonyára felveszik az érte járó tiszteletdíjat, és nem törődnek azokkal az egyszerűekkel, akiknél ezek a csodák elmaradnak. Azonban lelkiismeret furdalásuk támad, ugyan mi baj velük, hogy náluk a betegség, a pénzhiány, a gyász magasztalással való megszüntetése elmarad. Minden könnyelmű ígéretnek, amelynek sem a Bibliában, sem a gyakorlati életben nincs fedezete: nem más, mint hazugság. A Biblia azt tanítja, hogy Isten jobban jelen van a terhet hordozók, mint a terhektől menekülők között. Inkább közösséget vállal a kicsikkel, mint a nagyokkal. Az Úr Jézus mikor szolgálatra hív, olyan cselekedetekről beszél, amit bárki megtehet, ami azonban Isten előtt nagyon is kedves. Egy pohár vizet bárki adhat a másiknak. Időt vagy érdeklődést, jó szót, együttérzést. Örülni a másik örömével mindenki tud. Meg szomorkodni az ő szomorúságával. Ezek a kis dolgok építik az Isten országát. A csodák ritkák voltak még a biblia korban is.
Azonnal egyszerűvé válnak a dolgaink, ha néhány egészséges döntést hozunk sajátmagunkra nézve. Nem akarunk Isten Igéjével játszadozni, összefüggésükből kiragadott bibliaversekkel operálni! Engedelmeskedni akarunk annak, ami meg van írva! Folyamatosan, naponta élni akarunk a Biblia igazságaival, méghozzá imádkozó szívvel. Olyan módon, hogy annak mértéke alá helyezzük sajátmagunkat. Kérjük Isten Szentlelkét, hogy segítsen ebben. Hitünket nem tesszük függővé attól, hogy éppen mi van velünk. Ha nyugodt, csendes, békés mindennapjaink vannak, azt Isten ajándékának tekintjük. De ha terheket hordozunk, ha nem sikerülnek a dolgaink, ha betegek vagyunk, vagy bármi olyan történik velünk, ami semmi okot nem ad az örömre, az erkölcsi normákat, Istenbe vetett hitünket akkor sem a körülményeinkhez, hanem Isten jól megértett Igéjéhez igazítjuk. Sem a világ által diktált divatos szellemi áramlatoknak, sem saját magunk bűnös ösztöneinek nem engedünk. Ha gyengének érezzük magunkat, ez sem jelent felmentést. Vannak testvéreink, akik segítnek abban hogy megerősödjünk. De Isten a mi mennyei Atyánk, mindig nyitott imáink meghallgatására. Tudjuk, hogy Ő cselekszik értünk, amikor Ő jónak látja. Tiszteletben tartjuk, ha Ő bajokkal is meglátogat, megpróbál, nevel, mert bízunk benne, hogy Ő jobban tudja, hogy mi válik javunkra. Elvetünk imádkozásainkból, hitünkből, kéréseinkből mindenféle erőszakoskodást, mert tudjuk, hogy mi kicsik, bűnre hajló természetűek vagyunk. Isten, akihez imádkozunk, Ő mindent tud, igaz és minket szerető felséges mennyei Atyánk. Nem szabad sem tiszteletlenül közeledni hozzá, sem kioktatni Őt.
Az öröm pedig nem cél, hanem csak van. Vagy nincs. Az asztalos nem azért készít asztalokat, hogy örüljön, hanem azért, hogy köré üljenek az emberek. De a jól végzett munkával együtt jár az öröme. Meg persze a fáradtsága is. A kertész azért ültet, kapál, gyomlál, hogy egészséges étel kerüljön az asztalra. Valószínűleg elfárad, de nem csak a bevétel, hanem a kert szépsége, a sokféle egészséges zöldség növekedésének látványa először az ő öröme. Ilyen értelemben akik az örömöt hajszolják alkohollal, narkóval, egyéb módon, általában csupán az élet hajótöröttjeivé válnak. Pont azt az örömöt vesztik el, amit céllá tettek.
Azonban soha egyik munka se önző. Az asztalos nem magának készíti az asztalokat, a kertész elsősorban nem a maga számára ültet. Munkájuk gyümölcsét sokan élvezik. Mint ahogy a lelkipásztor sem magának prédikál (csupán). Azért ment a Teológiára, mert valamennyiünknek szüksége van nem csak kenyérre, hanem Isten élő Igéjére. Míg a többiek szakmájukat tanulták és művelik, ő helyettük, pontosabban számukra (is) Isten Igéjéből az örök értékekbe mélyedt el, hogy megterüljön az Ige asztala mindenkinek. Számára nem csak az öröm, ha érdeklődéssel hallgatják a prédikációját, hanem az még inkább, ha Isten Igéjének hatására családok problémái oldódnak meg, a terheket hordozók erősödnek meg, a fiatalok tiszták maradnak. Isten országa így épül.
Különös, hogy régebben - amikor még sokkal szegényebbek voltunk, - nem volt központi kérdés a hívők között az öröm. Ahol ez szinte paradigmaszerűvé vált, vagy legalábbis elvárássá, az a gazdagabb nemzetek főleg karizmatikus jellegű közösségei. Igaz, hogy felhívásként találkozunk vele főleg Pál leveleiben (Fil 1:18, 2:17-18, 4:4). Akkor ezek a felhívások nem igazak? De igen, csak nem lehet őket abszolutizálni. Az Ószövetségben százalékarányát tekintve kevésszer, és az Úr Jézusnál is főleg sajátos megközelítés keretében: ha üldöznek, ha mindenféle gonosz hazugságot mondnak rólatok, - örüljetek mert nevetek fel van írva a mennyben (Mt 5:11-12). Mi úgy látjuk, hogy az üldözés meg az öröm kizárják egymást. Az Úr Jézus pedig egységben. Ez nem a mennyei világ aláhajlása.
Hogy is van ez kint a világban?
Az öröm-elvárás ott az egészséghez, gazdagsághoz, sikerességhez illeszkedik. Célnak tekintik az emberek a boldogságot. Legyen meg mindenük, ne legyenek gondjaik, becsüljék meg őket, szeressék, értékeljék a munkájukat, legyen idejük és módjuk a szórakozásra is, hiszen ezek hozzák magukkal a boldogságot. Pedig a jóléti társadalmakban, ahol az anyagi biztonság adott, az unalom ellen a legkülönfélébb programokat kínálják, mégis ott a legtöbb elégedetlen ember, a depressziós, az összeférhetetlen. Társadalmi szinten ezek a legdekadensebb részei a világnak. Kiürültek a templomok meg a bibliaköri termek. Aztán plázává alakítják, vagy mecsetté. A kipárnázott nyugati kereszténység rég leszokott a rendről, az önfegyelemről, az Isten szavának komolyan vételéről. Varga Domokos írja valakiről: „már elég gazdag ahhoz, hogy gonosz legyen.” Az egyik főzicskézős műsorban egy idősebb tihanyi asszony gyerekkoráról mondta el, hogy akkor szegénység volt, de minden jó volt, mert az emberek szerették egymást. Most már jönnek a turisták, anyagi gondok nincsenek, mégse boldog senki, mert az emberek irigyek egymásra. Mindenkinek hiányzik valami. Kellett tehát valami új és érdekes a gazdag evangéliumi keresztények számára is. Jöttek hát a különféle érdekesebbnél érdekesebb idegen tanítások (1Tim 4:1-3).
Miután az ember elszakadt a Teremtőjétől, nem folytathatja valami nullponton. Nem teheti, mert ez az elszakadás ellenségességbe, haragba, Isten útjainak leblamálásába fut bele. Ezenközben születtek az új világi eszmék (vagy téveszmék): a haladás, az újabb és újabb technikai forradalmak, a globális gazdaság, az általános jólét, az élet kínálta lehetőségek habzsolása, a tudományban is a végtelen. Nincs plafon. Nincs olyan pont, amelynél ne lehetne feljebb. Az ember átlépte - vagy átlépni véli – saját korlátait: az idő, a távolság, az erkölcs korlátait. És a siker, az élmények, az új ízek sodornak. A világ egyik pontján megtermelt javak átkerülnek a másikra. Meg persze a kártevők is. Az addig soha nem remélt gyönyörűségeket, ha valakinek van pénze, bármikor megveheti.
Pedig talpunk alatt a teremtett világ sokféle szépsége. Itt is úgy süt a nap, úgy nyílnak a virágok, mint a világon bárhol máshol. Egy hűvös reggel madárdalú csendje többet kínál minden lehetetlen és hajszolt vágyakkal teli programnál. Fekete István úgy ír a nádbugák suttogásáról, hogy szinte halljuk. Egy levél hintázó földre hullásáról, hogy szinte látjuk. Úgy mutatja be Vukot a rókát, Kelét a gólyát, hogy velük izgulunk amikor vadászatára indulnak. Pedig negyven éves koráig gazdatiszt volt Ajkán. Éjjelente írt tintába mártogatott tollal, de csak igazat írt, méghozzá szeretettel. Mert egyszerű, tiszta és erős lelkű volt. De az erdő és a rét csak azokhoz szól, akik szeretik. Csak azok szeretik, akik ismerik. Csak azok ismerik, aki megállnak, vagy leülnek egy fa alá. Nem sietnek. De a rétről sietni? – nincs miért.
Éveken át bizonygatták idehaza is, hogy a komoly zene már a huszadik századra meghalt. Statisztikákat lobogtattak, hogy a lakosság milyen kis százalékát érdekli. A fiatalok a rockon nőnek föl, ezt szeretik és nem érdekli őket ez a poros régi műfaj: Bach meg Kodály. Erre a vélt igazságra állt át sok gyülekezet ifjúsága is. Nem szerették az énekkart meg a Hit Hangjait. Aztán egyszercsak berobbant a „Virtuózok” sikere a Duna televízióban! Tehetségesnél tehetségesebb egészséges lelkű fiatalok, sőt gyerekek bizonyítják ennek az ellenkedőjét.
Sokan a pihenésüket se tudják máshol elképzelni, csak ott, ahol az sokba kerül. Ami ingyen van, az nem számít. Igaz sokminden van, amit úgyse lehet elérni, de legalább bosszankodhatunk. Ez sok esetben a „lelki” örömökkel is így van. Az egyszerű, biblikus közösség nem elég jó, mert ott nem történik semmi (érdekes). Istentől a mindennapi munkához kapott lelki erő már nem számít. Csak ha valami különleges, vagy valami világhírességhez köthető. Hiába szól a figyelmeztetés: a talaj termőképessége se végtelen. A lelki igazságoké se. A levegő, a vizek, már az óceánok vize is szennyezett. A világűr is szennyezett. Hittük is, nem is. Alapjába nem változott semmi. A reklám győzött. A reklám nagyúr. Nagy a bevétel. Hát hajrá! Igaz, a végtelenség vágya bennünk csupán elégedetlenséget szült. Már nem sokba vettük a hazait, amiért atyáink hálát adtak Istennek. Se a napfényt, se a mindennapi kenyeret. Más kellett: dinnye karácsonykor, avokadó, ananász, rafinált mediterrán konyha, stb. Meg sok-sok lelki nyalánkság is.
Pedig semmi se, - az élet maga sem végtelen. A lehetőségei se. Maga az ember a tudományával se. Csak Isten az. És egyedül Ő adhatja meg a végtelen, vagyis örök életet nekünk embereknek. De ennek rendje van. Azonban az nem tőlünk, hanem Tőle függ. Tudomásunkra is hozta ezt a Rendet az Ő Igéje által. Fiában az Úr Jézus Krisztusban a megtestesült Igében is. Ehhez járul az általa ígért öröm is. Csodálkozok azon, hogy olykor derék öreg hívők, akik korábban elégedettek voltak mindennapi munkájuk nyomán az életükkel, mára hogy felbuzdultak a sok lelki újdonság láttán. Eltűnt belőlük a csendes, biztonságot sugárzó békés lélek, és felcsaptak az újdonság prófétáinak. Pillanatnyilag lehet, hogy népszerűségük a jutalma. És azután?
Mert ha céllá torzul ez az öröm-elvárás, akkor leépülnek az egészséges gátlások, és önzővé, hajszolttá, nyugtalanná válnak még a hívők is. Ők is állandó kielégületlenséggel küszködnek. Másoktól várják, hogy a (legtöbbször jogtalan) igényeiket kielégítsék. Mivel ez ma valahogy benne van a levegőben, ilyen a kor hangulata, alig tudják sokan, hogy egyáltalán mi a bajuk? Ha egyszer ez a szüntelen futkosás az örömök után cél, - hát akkor mért nem válik valóra? De hát, ha kikopott a jól végzett munka utáni természetes öröm..., a megpihenés öröme! A „nincs” után a kevésnek is kijáró hála. Az öröm-hajsza komikus következménye az a sok napi gyötrődés, mindenki úgy érzi, nem kapja meg azt, ami pedig megilletné. Ebből viták, feszültségek keletkeznek. Vagy csak lenyelt keserűségek, elfojtott indulatok. Egyszóval örömtelenség.